Robs playlist

Hittade en gammal iTunes kändisplaylist av Robert. YouTube-klipp/länkar och Robs kommentarer till alla låtar.


01. C-Jam Blues av Oscar Peterson“Vad jag lärde mig spela bluesriff från. Peterson var den bästa”



02. Solid Sender av John Lee Hooker“Om jag kunde ha en låt till fru...”



03. Soft av Kings of Leon"Jag har alltid trott att jag verkligen kunde relatera till texten till den här även om jag inte rikigt vet vad den är. Jag älskar sångarens uttal i alla deras låtar. De är egentligen det enda moderna bandet som jag kan säga att jag är ett fan av."



04. Cold Sweat av James Brown - "Den här sången slår mig lika hårt varje gång jag hör den, enda sen jag var liten och lyssnade på James Brown på väg till skolan."



05. Dean av Terry Reid"Jag älskar Terry Reid. Jag älskar de schizofrena beslut han tar mot slutet av låten när han väljer vilka toner han ska sjunga. Terry Reid var en av de killarna som James Brown kom in i ett groove, det verkade liksom som att de alltid ville fortsätta sjunga samma rad, och samma låt, hela natten."


06. One Mo’gin av D’Angelo"Jag älskar D´Angelo. Jag brukade alltid försöka sjunga som honom när jag var yngre, och misslyckades pinsamt mycket. Jag gillar hans uttal när han sjunger. Jag tror att när du försöker att skriva texter och du tror att det inte finns en chans att lyssnarna ska lista ut vad du säger eller vad du menar, då skriver du mer ärligt. Tror jag."

Smakprov här
07. Blue Monday People av Curtis Mayfield "Blev inspirerad av att skriva med D´Angelo. Hela det här albumet är fantastiskt. Produktionen är otrolig. Ett riktigt intressant album som inte många lyssnar på. Vet inte varför"


08. Brown Trout Blues av Johnny Flynn"Jag växte upp med några fantastiska musiker i London som fortfarande är mina vänner. Marcus Foster, Bobby Long och Sam Bradley spelar in sina album nu, men Johnny Flynn gjorde klart sitt för ett tag sedan. Jag såg honom nyss spela i LA och han var otrolig. Men han har alltid varit otolig så jag kan inte säga att jag var förvånad. Har hans album, det är grymt och ingen annan gör musik som honom alls."


09. Ambulance Blues av Neil Young "En av de mest rörande låtarna som någonsin skrivits eller spelats in. Jag brukade lyssna på raden ‘I guess I’ll call it sickness gone’ på repeat i timmar när jag ville försöka skriva någonting."


(orginalet av Procul Harum och inte King Curties version)
10. A Whiter Shade of Pale av King Curtis - "Bara en vacker låt. Påminner mig om Withnail and I."


(scenen han nämner från Prenom Carmen)
11. Ruby’s Arms av Tom Waits"Min favoritlåt av Tom Waits. Jag gråter nästan varje gång jag hör den. Spelas i en fantastisk scen i en av mina favoritfilmer också - Prenom Carmen"


12. (First) Essay for Orchestra, Op. 12 av Atlanta Symphony Orchestra"Den här låten gör bara så ont, den är så vacker.”

Smakprov här
13. T.B. Sheets av Van Morrison“Bara Van Morrison can göra ett framträdande som detta. Ingen annan har ens kommit nära.”

Källa: letterstorob | Översatt av Sabina - Länka hit vid kopiering! VIKTIGT!

Kommentarer

Tänk på!
1. Elaka eller riktade kommentarer raderas omedelbart! "Ni" har ingenting här att göra för den här bloggen är skapad för fansen.
2. Frågor om bloggdesign? (Ja, det är jag som gjort designen till denna blogg!) Vill du också ha en? Klicka här för vidare info! OBS!!! Skicka allt till [email protected] (ej som det står där!)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0